EBBEN A CIKKBEN
01NAV nyugtaadat-szolgáltatás: kérdezz-felelek2026. szeptember 1-jétől életbe lépett a törvénymódosítás, melynek értelmében kötelezővé vált a NAV nyugtaadat-szolgáltatás. Ez többféleképpen megvalósítható: ePénztárgéppel vagy manuális adatszolgáltatással. A revizorok év végéig nem büntetnek a hibákért és hiányosságokért, hanem segíteni próbálják az érintetteket az átállásban.
Cikkünkben a fodrászok felmerülő kérdéseit válaszolja meg dr. Linczmayer Szilvia Andrea, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Kommunikációs Főosztályának vezetője.
NAV nyugtaadat-szolgáltatás: kérdezz-felelek
A NAV ePénztárgép alkalmazás programját mikor véglegesítik? Mikor tudják a könyvelők lekérni az adatokat?
A NAV ePénztárgép alkalmazás 2025. július 1-től érhető el a felhasználók számára. Az alkalmazás a felhasználói élmény javítása érdekében folyamatosan új funkciókkal bővül, a legújabb – a napi forgalmi jelentések adatainak exportálási lehetőségét is tartalmazó – verzió 2026. augusztus 24-től tölthető le a Google Play Áruházról, illetve az Apple App Store-ból.
A könyveléshez szükséges forgalmi adatok az alkalmazás Pénztárgép / Export menüpontjából érhetők el. Az így letöltött fájlok továbbíthatók a könyvelő részére.
Az e-pénztárgépekből származó forgalmi adatok webes felületen történő hozzáférésének kialakítása – az online pénztárgépből érkező forgalmi adatok webes felületen történő eléréséhez hasonlóan – a Pénztárgép Portálon folyamatban van.
Van-e valamilyen kikötés arra nézve, hogy milyen nyomtatót támogat az ePénztárgép alkalmazás? Esetleg tudnak-e konkrét modellt ajánlani?
A NAV ePénztárgép alkalmazáshoz használható nyomtatókkal kapcsolatos információkat a Milyen nyomtatót válasszak a NAV ePénztárgép alkalmazáshoz? - Nemzeti Adó- és Vámhivatal című tájékoztató tartalmazza. A megadott linken az alkalmazás által támogatott nyomtatók listája is letölthető.
Milyen változás lép életbe 2028-tól? Megszűnik az online pénztárgép? Esetleg kizárólag ePénztárgép lesz helyette?
Az e-pénztárgépek forgalmazásáról, üzemeltetéséről, valamint az e-pénztárgépek és az e-nyugta kiállításának követelményeiről szóló 8/2025. (III. 31.) NGM rendelet 3. § (2) bekezdésének 2028. július 1-től hatályos rendelkezése szerint a rendelet 7. mellékletében meghatározott tevékenységet folytató adózói kör, vagyis a jelenleg online pénztárgép használatára kötelezett adózók nyugtakibocsátási kötelezettségüket hardveralapú e-pénztárgéppel kötelesek majd teljesíteni.
Ha valaki rendszertelenül dolgozik és bizonyos napokon nincs bevétele, azt hogyan jelentheti le?
A nyugtaadat-szolgáltatási kötelezettség a kiállított nyugtákra vonatkozik, tehát abban az esetben, ha az adózó az adott napon nem állított ki nyugtát, nem kell adatot szolgáltatnia.
Van-e útmutató, hogy melyik felületen és hogyan kell három naponta a nyugtákat feltölteni a NAV-hoz?
A nyugtaadatok manuális feltöltését a Pénztárgép Portálon (korábbi nevén KOBAK portálon) kell végrehajtani.
Az adatszolgáltatás módjáról részletes tájékoztató érhető el a Nyugtaadat-szolgáltatás - Nemzeti Adó- és Vámhivatal felületen, képes segédlet és videó is elérhető a nyugtaadatok kézi rögzítésének folyamatáról.
A Kobak portál mikor véglegesedik? Elérhető már a menüsávban a nyugtabejelentés?
A Pénztárgép Portálon a bal oldali menüsávban érhető a Nyugtaadat-szolgáltatás menüpont, ahol az adatszolgáltatási kötelezettség teljesíthető.
Az adatszolgáltatás módjáról részletes tájékoztató érhető el a Nyugtaadat-szolgáltatás - Nemzeti Adó- és Vámhivatal felületen.
Jelenleg két lehetőség a nyugtaadásra: egy QR-kódot olvas be a vendég, vagy nyomtatva kapja meg a nyugtát. Ha nem kér nyomtatott nyugtát, és nem akarja beolvasni a QR-kódot, a fodrásznak ki kell nyomtatnia a nyugtát?
Az adóalany a vevő kérésére köteles papíralapú másolatot adni a vevőnek az e-nyugtáról az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 174. § (3) bekezdésében foglaltak alapján. Ha a vevő nem kér nyomtatott másolatot, akkor nem kötelező nyomtatni, abban az esetben sem, ha a vevő nem használ vevői alkalmazást és nem olvassa be azzal a QR-kódot.
Mi a legjobb megoldás, ha valaki KATA vállalkozóként nem szeretne három naponta adminisztrálni?
Az e-pénztárgéppel kiállított e-nyugták esetében az adatszolgáltatási kötelezettséget az e-pénztárgép automatikusan teljesíti!
Ha valaki utalással fizet és borravalót ad akkor mit írjon rá a nyugtára? Utaláskor is elég a nyugta vagy esetleg számlát kell kiállítani?
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 166. § (1) bekezdésében és a 165. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltak értelmében az adóalany mentesül a számlakibocsátási kötelezettség alól és nyugtát bocsáthat ki, amennyiben a nem adóalany természetes személy vevő a szolgáltatás ellenértékét, amely a 900.000,- Ft-ot nem haladja meg, legkésőbb a teljesítésig vagy a teljesítéssel egyidejűleg maradéktalanul megtéríti, és számla kibocsátását nem kéri.
A borravaló az áfa rendszerében nem minősül ellenértéknek, adása nem kötelező, összege előre nem meghatározott. Ebből következően a nyugtán a szolgáltatás előre meghatározott ellenértékének kell szerepelnie, a borravalónak nem. A borravalót a kasszától – az áfaköteles bevételtől – elkülönülten kell gyűjteni, amennyiben mégis bekerül a házi pénztárba, akkor – az áfaköteles bevételtől való elkülönítés érdekében – pénzmozgás bizonylatot kell kiállítani róla.
A fentiektől eltérően a szervízdíjnak, amely egy kötelezően felszámított díj, áfa- és járulékköteles, külön tételként kell szerepelnie a nyugtán.
Az okosterminál hamarosan forgalomba kerül. Addig is melyik lehetőséget válasszák a fodrászok?
Amennyiben az adózó választása szerint e-pénztárgéppel teljesíti a nyugtakibocsátási kötelezettségét, úgy a jelenleg engedélyezett – a Forgalmazási engedélyek - Nemzeti Adó- és Vámhivatal oldalon felsorolt – felhőalapú e-pénztárgépek közül választhat.
Nyitókép: Canva
További cikkekért böngéssz az oldalon! :)






